בדיקת TheMarker // הנתיב החדש באיילון לא קיצר את הפקק

 

הנתיב הנוסף באיילון צפון צפוי היה להקל על זמני התנועה - אך בשעות העומס הוא מיועד לתחבורה ציבורית בלבד, שהסתכמה אתמול בכארבעה אוטובוסים בשעה

03/9/2013, 07:24

דניאל שמיל

 

הנהגים הנכנסים לגוש דן מדרום קיוו אתמול להקלה בפקקים, עם פתיחתו של נתיב נסיעה נוסף בחלקו בדרומי של איילון צפון. הנתיב, שנסלל לפני שנים אך שימש שול - צפוי היה להקל על הפקקים. אורך הנתיב כ-12 ק"מ והוא משמש בין 06:30 ל-09:30 נתיב תחבורה ציבורית, לאוטובוסים ומוניות בלבד. קטע דרך זה הוא אחד העמוסים בישראל, וחולפים בו מדי יום כ-150 אלף כלי רכב.

 

בדיקה שערך TheMarker בסיוע חברת דסל, המתמחה במידע על עומסי תנועה, מגלה כי זמני הנסיעה כלל לא התקצרו. השוואת זמן הנסיעה בכביש אתמול לזמן הנסיעה שלשום , ב-10 ביוני וב-26 באוגוסט‏ מגלה שב-7:00 בבוקר, למשל, ארכה נסיעה בין מחלף חולות למחלף חולון 20 דקות - דקה יותר מאשר ביום ראשון שלפני הפתיחה. שבוע לפני כן נמשכה הנסיעה 17 דקות.

 

 

ב-8:00 בבוקר נמדדו 40 דקות בנסיעה בין חולות לחולון, כמו לפני פתיחת הנתיב. ביוני נמשכה הנסיעה 30 דקות. מי שיצא לעבודה ב-9:00, בילה 43 דקות בנסיעה בקטע הכביש - ארבע דקות יותר מאשר ביום ראשון, וכמעט רבע שעה יותר מאשר נסיעה מקבילה ביוני. השיא, יש לציין, הוא 50 דקות נסיעה בין חולות וחולון, ב-8:37. שבוע לפני כן, בשלהי החופש הגדול, נסיעה באותה שעה נמשכה 27 דקות. עם זאת, הנתיב סגור בשעות השיא, ומשמש לתחבורה ציבורית.

 

אחרי 9:30 נפתח הנתיב לכלל המכוניות, אך הנסיעה לא מתקצרת לעומת ימים קודמים. ב-9:45 נמשכה נסיעה בכביש 31 דקות, עלייה של שלוש דקות לעומת יום ראשון. ביוני נמשכה נסיעה באותה שעה רק 14 דקות. אפשר אולי לייחס זאת לעובדה שנהגים לא התרגלו לנתיב החדש, וחשבו שהוא עדיין משמש לתחבורה ציבורית.

 

אפשר היה לברך על כך שנפתח נתיב מהיר לתחבורה ציבורית, אך לפי עדויות שונות, גם האוטובוסים עדיין לא משתמשים בו. אתמול עבר בנתיב רק אוטובוס אחד ברבע שעה בממוצע. לפי משרד התחבורה, כיום משתמשים בנתיב 15 קווי אוטובוסים - אך בדיקה של הקווים שעוברים מגלה כי רק עשרה מהם משתמשים בכל אורך הנתיב. שלושה מתוך אלה הם בתדירות נמוכה - כמו הקו מצאלים לתל אביב.

 

המצב אולי ישתפר בשבוע הבא. אז, לפי נתוני משרד התחבורה, יתחילו לפעול קווים נוספים, של קונקס, מאשדוד, מגן יבנה ומאשקלון לתל אביב. בהמשך החודש צפוי גם קו של קונקס מיבנה לתל אביב.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "ההחלטה להפוך את הנתיב לנתיב תחבורה ציבורית התקבלה לאחר המלצה של אנשי המקצוע במשרד, בהתבסס על נתונים כמותיים. עם זאת, נוכח הספקות והשאלות, השר הורה לקיים בדיקה קפדנית ומעמיקה הנוגעת למידת האפקטיביות של נתיב התחבורה הציבורית, ובתוך זמן קצר ייבחנו הנתונים. אם יתברר שהנתיב לא משרת מספר משמעותי של אוטובוסים, תיבחן האפשרות להפוך אותו לנתיב תחבורה רגיל. יש להזכיר שמדובר בנתיב שהיה סגור במשך שנים, וכעת השר כ"ץ הביא לפתיחתו, במטרה להקל על הפקקים ועל העומסים באזור".

 

Link to the Original Article